Leveranstider
BlueMarket samarbetar med ett antal underleverantörer för lagerhållning och leverans. De vissa produkterna i e-handelsbutiken lagerhålls av dessa underleverantörer. Oftast levereras varorna inom 2–3 dagar efter beställningstillfället, alternativt enligt angivet datum. Om leveranstiden skulle avvika meddelar BlueMarket kunden om detta, förutsatt att kunden har angivit en korrekt e-postadress. Kunden har vid längre förseningar rätt att häva köpet av den varan som levererats för sent utan extra kostnad.
Priser
Priser som anges i vår e-handelsbutik anges exkl. moms, men moms som tillkommer anges i anslutning till priset. Vissa produkter säljs i förpackningar som innehåller fler än en produkt. Priset i e-handelsbutiken gäller för hela förpackningen men det anges även ett styckpris vid sidan av priset om förpackningen innehåller fler än en produkt. Extra kostnader som kan tillkomma är fakturaavgift och kostnad för transport. Dessa kostnader framgår alltid tydligt i kassan.
Beställning
Hos BlueMarket beställer man enklast via e-handelsbutiken men det går också att beställa via e-post. Vi förbehåller oss rätten att logga ditt IP-nummer vid beställning via Internet. Butiken behandlar personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL).
Betalning
Du kan som kund välja mellan ett antal olika betalningsmetoder. Köper du i egenskap av privatperson gäller kortbetalning, MasterCard eller Visa. Företagare kan betala med kort och faktura. Välj betalningsmetod och leveranssätt i kassan innan du bekräftar ditt köp. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.
Betalningsvillkor: Faktura för företag
Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i e-handelsbutiken. Företag kan även betala med betal- och kreditkort .
Säkra betallösningar
Kortbetalningen sker med PayEx som är en av de större aktörerna på marknaden. Alla transaktioner sker krypterat enligt branschstandard och PayEx uppfyller kraven för PCI DSS. Hos BlueMarket handlar du säkert med kort.
Transport av varor
BlueMarket och dess underleverantörer använder olika speditörer för att hantera gods och försändelser. Fraktkostnaden kan variera något beroende på att varorna i din order kan skickas från olika lager inom Blumarket eller hos våra partners. Vår möjlighet att ändra leveransadress efter att varan har skickats är begränsad.
Restnotering
Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor kommer vi att dela upp din leverans.
Om en order innehåller produkter som lagerförs på två eller flera lagerplatser kommer ordern delas upp i fler leveranser. Det framgår av följesedeln vilka varor delleveransen innehåller.
Transportskada
Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig anmäla detta till vår Kundtjänst info@bluemarket.se.
Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen, när du som konsument handlar varor och tjänster på distans. Ångerrätten löper från den dag du tar emot varan. Du har rätt att försiktigt undersöka produkten, men för att kunna ångra köpet måste den vara i väsentligt oförändrat skick och obruten förpackning. Detta gäller även alla eventuella tillbehör till produkten. Varan returneras till den adress som står angivet i följesedeln inom 14 dagar från det att ni tagit emot varan. Det ska tydligt framgå från leveransen vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Om varan inte är i väsentligt oförändrat skick så godkänns inte returen. När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller förpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid godkänd retur krediterar Bluemarket er för varans värde, exklusive ursprungliga fraktkostnaderna, m.m. Returfrakten från er till Bluemarket betalar ni. Om varan skickats mot faktura krediteras fakturan när godkänd retur registrerats. Om varan har betalats med kreditkort återbetalas beloppet inom 30 dagar.
Ångerrätten gäller inte företagskunder.
Garantier
Bluemarket AB ansvarar enligt garantin för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. De flesta produkter i sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti. Information om garantitiden anges vid respektive produkt. Om ingen information om garantitid anges så gäller 1 år. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.
Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:
- En olyckshändelse efter det att du har fått varan.
- Vanvård.
- Onormal användning.
- Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på info@bluemarket.se, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Bluemarket betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på info@bluemarket.se och få anvisningar om returfrakten.
Reklamation vid konsumentköp
När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, dvs att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om det mot förmodan uppstår ett fel i din produkt hjälper vi dig att få detta åtgärdat. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se
Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på info@bluemarket.se, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Bluemarket betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på info@bluemarket.se och få anvisningar om returfrakten.
Reklamation vid företagsköp
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, dvs att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på info@bluemarket.se, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Bluemarket betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på info@bluemarket.se och få anvisningar om returfrakten.
Vid utebliven betalning
Om en faktura inte betalas i tid så skickar vi ut en påminnelse till beställarens E-mailadress. Påminnelseavgift 50:- samt dröjsmålsränta på 12% tillkommer från förfallodagen. Om inte betalning har inkommit inom 7-dagar efter det att vi skickade ut påminnelsen kommer ärendet att skickas vidare till Inkasso. En förseningsersättning om 400:- utgår i samband med att ärendet lämnas vidare till Inkasso. Alla varor förblir Bluemarket AB egendom tills full betalning erlagts.
Ej uthämtad leverans
Om en leverans inte hämtas ut eller att det inte var möjligt att leverera varorna vid den angivna leveransadressen och varorna går i retur kommer det ske en återbetalning av köpet med avdrag för transporten, returen samt en administrationsavgift på 100 kr.
Tillgänglighet vid kontakt via e-post och telefon
Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på via info@bluemarket.se. Frågor som skickas in via e-post besvaras oftast inom en vardag.
Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till Bluemarket hanteras med största respekt för er integritet. Vårt sätt att samla och lagra information följer Personuppgiftslagen, SFS 1998:204. Lagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU. Uppgifterna behandlas av Bluemarket för administration och fakturering samt för att Bluemarket skall kunna fullgöra sina förpliktelser enligt lag. Detta är uppgifter om namn, personnummer, folkbokförings- och fakturaadress, telefonnummer etc. samt uppgifter som rör förfrågningar (support), reklamationer eller dylikt.
- Payex som är vår PSP (Payment Service Provider) uppfyller kraven för PCI DSS.
- Personuppgifterna skyddas mot externa intrång.
- Som kund har du rätt att begära utdrag av registrerade uppgifter.
- Som kund har du rätt att begära ändring av registrerade uppgifter.
- Som kund har du rätt att begära att uppgifterna raderas.
Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Vid automatiskt utskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.
Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet. Exempel på partners är PSP (Payment Service Provider) och Kreditgivare samt banker. I vårt fall Payex services samt respektive bank.
Läs mer om vår personuppgiftspolicy här: Personuppgiftspolicy
Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.
Force Majeure
E-handelsbutiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Övrigt
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data.
Kontakt
Bluemarket AB
Blåhakegatan 3
254 49 Helsingborg
Kundtjänst: info@bluemarket.se
Org.nr: 556940-3172
VAT: SE556940317201